piątek, 19 lipca 2013

Wycieczka #3 - Tropem Lisa

Trasa:

Etap I:
Lisia Przełęcz – Narożnik – Kopa Śmierci – Skały Puchacza – Białe Skały – Lisia Przełęcz – Fort Karola – Lisia Przełęcz

Etap II:
Pusta Ścieżka – Skalne Wrota – Wodospad Pośny

Czas przejścia wszystkich etapów wraz z postojami:
około 5h

ETAP I

Wędrówkę rozpoczynamy na pierwszym parkingu [S], jaki napotkamy po opuszczeniu Karłowa w kierunku Kudowy Zdroju, w miejscu zwanym Lisią Przełęczą. Stąd wyruszamy niebieskim szlakiem [1] wzdłuż drogi w kierunku zachodnim. Po chwili dojdziemy do kolejnego parkingu (są na tyle blisko siebie, że w przypadku braku wolnych miejsc na pierwszym można skorzystać z drugiego) i z tego miejsca skierujemy się w las, nadal korzystając z niebieskiego szlaku.

Mało wymagające podejście już po paru minutach doprowadzi nas do pierwszego, z licznie występujących na tej trasie, punktu widokowego – Narożnika. Od tej pory, przez około 1h 20 min będziemy szli samym szczytem, po płaskim terenie, a po prawej stronie co kilkadziesiąt metrów natrafiać będziemy na kolejne punkty widokowe z pięknymi krajobrazami – Kopa Śmierci, Samotnik, Skały Puchacza. Jest to jeden z bardziej malowniczych i jednocześnie bardzo przyjemnych etapów podróży, dlatego też czas przejścia tej części może się znacznie wydłużyć, mijane plenery nie pozwolą nam się śpieszyć.

Gdy dotrzemy do skrzyżowania szlaków wybieramy drogę w lewo - zielonym szlakiem [2] w kierunku Karłowa. Napotkamy tu podmokłe tereny, jednak dzięki drewnianej kładce ich pokonanie nie będzie stanowiło najmniejszego problemu. Po 15 minutach powinniśmy dotrzeć do kolejnego szlako-wskazu. Po raz kolejny skręcamy w lewo obierając tym razem żółty szlak [3] w kierunku Lisiej Przełęczy/Karłowa. Po około 1h dojdziemy z powrotem do parkingu, jednak zanim to nastąpi czeka nas wędrówka przez Białe Skały. Droga będzie usiana głazami, wąwozami, skalnymi przejściami, a wszystko w cieniu monumentalnych bloków skalnych, przekraczających często 10 metrów wysokości. Odcinek ten może być trudniejszy do przejścia jednak widać, że postarano się o ułatwienie jego pokonania. Szlak jest zadbany, dobrze utrzymany, a w wielu miejscach drewniane stopnie i kładki ułatwiają wędrówkę.

Powrót na parking nie oznacza jeszcze końca tego etapu wycieczki. Po drugiej strony ulicy odnajdziemy szlakowęzeł, od którego zielonym szlakiem [4] skierujemy się w górę w kierunku Fortu Karola, a raczej tego, co po nim pozostało. Wejście jest dość strome, ale bardzo krótkie. Sam Fort Karola położony jest kawałek dalej od szlaku, więc należy być uważnym w tym miejscu. Ścieżka na szczyt odbija w prawo od zielonego szlaku, co zostało namalowane białą farbą na mijanym po drodze głazie, jednak oznaczenie jest słabo widoczne, stąd sugestia ostrożności. Sam zielony szlak prowadzi dalej w zupełnie innym kierunku.

Po „zaliczeniu” punktu widokowego na szczycie wracamy z powrotem tą samą drogą na parking i odjeżdżamy w kierunku drugiej części wycieczki. Dojazd zajmie około 20 minut.

ETAP II

Rozpoczynamy na pierwszym parkingu [S], jaki napotkamy po opuszczeniu Radkowa i wjechaniu w leśną drogę wznoszącą się do Karłowa. Czeka nas bardzo trudne i dość długie podejście niebieskim szlakiem [1], na którego pokonanie będziemy potrzebowali około 30 minut. Również tu napotkamy ogromne skalne bloki i nawisy.

Po osiągnięciu szczytu dotrzemy do skrzyżowania leśnych ścieżek. Skręcamy ostro w prawo i kontynuujemy jeszcze przez około 10 minut niebieskim szlakiem. W pewnym momencie pojawi się przed nami węzeł szlaków, jednak my skręcamy wcześniej w prawo, żółtym szlakiem [2] ostro w dół, kierując się na Wodospad Pośny, który osiągniemy po około 20 minutach zejścia.

Kiedy już nacieszymy oczy widokiem górskiego wodospadu, który jest niewielki, aczkolwiek bardzo urokliwy, możemy wrócić na parking zielonym szlakiem [3].

Zarówno wcześniejsze podejście, jak i zejście w dół są trudne i forsowne sprawiając, że ten etap jest dużo cięższy od poprzedniego. Można go oczywiście pominąć i skorzystać z drogi na skróty, jednak odbierze to nam całą przyjemność z wędrówki. Dla leniwych – od parkingu zielonym szlakiem można dojść do wodospadu w 10 minut.

Cała opisana wycieczka dostarczy nam wspaniałych i bardzo różnorodnych wrażeń. Od skalnych kolosów Białych Skał po wodne kaskady wodospadu Pośny. Przejście trasy nie powinno stanowić większego wyzwania, jednak jak już wcześniej wspomniałem, II etap może nastręczyć pewne trudności. W razie słabszej formy można ich uniknąć korzystając ze skrótu, czego jednak nie polecam, ale dzięki temu cała opisana wyprawa staje się dostępna nawet dla słabiej przygotowanych wędrowców.